Bericht

#10 - E.On Ectogrid: van verdienen per ‘tik’ naar ‘bandbreedte

Geplaatst op 9 mei 2024, 14:43 uur
Illustration

In deze aflevering gaan Xander en Martine met Mirjam Davidson in gesprek van Essent om onder de motorkap te kunnen kijken van de digitale oplossingen die Essent aan het ontwikkelen is voor bedrijventerreinen. De naam die Essent heeft gegeven aan haar digitale oplossing voor bedrijventerreinen, is E.On Ectogrid. De belangrijkste zoektocht in het gesprek: waar verdient Essent nu precies haar geld aan? 

Mirjam heeft het over ‘oude’ en ‘nieuwe manieren’ van geld verdienen. Niet meer geld verdienen met de verkoop van zoveel mogelijk kilowatturen, of het digitale equivalent ‘data’, maar geld verdienen met de diensten die nodig zijn om op een betrouwbare wijze toegang te hebben tot energie – die volgens haar steeds goedkoper zal worden – en om onderling te kunnen uitwisselen zonder gedoe. Net als KPN eerst per tik verdiende en nu aan de service van je pakket (mobiel, tv, internet).

Het gesprek verrast Martine. Ze had niet verwacht dat Essent agnostisch zou zijn in de organisatie van haar dienstverlening; via een marktmodel of coöperatief. Dat is Essent om het even. En Xander is nog iets geruster na dit gesprek; de energiemarkt kent dusdanige waarborgen dat Siliconvalley de markt niet zomaar overneemt. 

Beluister afl. #10 via Spotify

Beluister afl. #10 via Podbean

De gehele serie vind je hier