Bericht

Dynamische contracten.. een winstwaarschuwing

Geplaatst op 28 oktober 2022, 16:45 uur
Illustration

Met de recente komst van dynamische energiecontracten zag ik een kans om, nu de prijzen van energie hoog zijn, vast te wennen aan wat straks hopelijk heel normaal is: gebruik maken van hernieuwbare energie als het er overvloedig en goedkoop is en besparen op dure schaarse momenten. Inmiddels heb ik drie weken ervaring met die contractsvorm. De eerste dagberekeningen deden mijn wenkbrauwen fronsen. 

Ik wil alle Nederlanders die zijn overgegaan op een dynamisch contract een winstwaarschuwing geven: dynamisch afrekenen is pas mogelijk als de slimme meter doet wat hij moet doen. Mijn meter doet dat blijkbaar niet. Bij een variabel of vast contract komt het niet op een dag of een week, of een maand. Als de kWh’tjes maar kloppen. Blijkbaar heeft tijdens mijn variabele contractsperiode vaak genoeg data-uitwisseling plaatsgevonden om op een juiste manier af te rekenen, maar hoe vaak de meter in storing heeft gestaan in die periode, ik heb geen flauw idee.

Met dynamische contracten komt het veel meer aan op juiste gebruiksdata. In de eerste 21 dagen van mijn contract staat mijn meter inmiddels 13 dagen in storing. Terwijl ik zelf op de P1-poort de standen per 10 seconden kan uitlezen, kan mijn leverancier de data helemaal niet uitlezen. Data die de netbeheerder via de gesloten P4-poort beschikbaar stelt. En op die 13 dagen kan er dus (voorlopig?) niet dynamisch worden berekend. Dan wordt de storingsperiode volgens een verwacht profiel berekend. En dan is het laden van de auto in de nacht ineens verspreid over de hele dag, inclusief de dure uren. Daar sta je dan, met je bewuste keuzes om energie te gebruiken als het er (goedkoop) is……… Als voorbeeld: het verschil op 12 oktober was zo’n 5 euro tussen het verwachte profiel en mijn daadwerkelijk gebruik. Over de inmiddels 10 dagen durende storingsperiode is het nog afwachten. 

De netbeheerders zijn op de hoogte van deze problematiek. Het is echt tenenkrommend hoe er aan de telefoon op mijn vragen gereageerd wordt. Niet qua toon, wel qua welwillendheid om een oplossing te vinden. De data van de meter wordt in principe 40 dagen bewaard in de meter. Ik ben heel benieuwd of ik voordat mijn P4 data na 40 dagen foetsie is een oplossing heb gehoord om dynamische contracten gestand te doen. Ik ben ook heel benieuwd hoe groot het verschil in afrekening gaat zijn tussen daadwerkelijke dynamische afname en geschat verbruik en op wiens bordje dit verschil komt te liggen. 

Oproep aan iedereen met een dynamisch contract: monitor je gebruik, vergelijk dat met de opgave van je leverancier, trek aan de bel bij de leverancier en de netbeheerder als je bemerkt dat er mismatch is. Met tienduizenden Nederlanders die de keuze voor deze contractsvorm hebben gemaakt, ben ik denk ik niet de enige die dit nu merkt... 

1 reactie

Henk de Hartog

wo 23 november 2022 14:55
Goed verhaal, er zitten voor de doorsnee gebruiker veel nadelen aan een dynamisch contract. Voor sommigen kan het veel voordelen bieden (in euro's) maar voor anderen ook veel nadelen, je moet allert blijven en slim inspelen op veranderingen. 5 jaar geleden veel gehandeld op de beurs, je kon toen 50% ... lees meer